Zmiany wprowadzono z powodu: Edycja
Statut Gminnego Przedszkola
WSTĘP
- Przedszkole działa w oparciu o niżej wymienione przepisy, które określają cele i zadania działalności przedszkola, dokonują podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola , a także regulują zasady współdziałania miedzy nimi:
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705) - Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r.
(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1, Nr 56, poz. 458, Nr 67, poz. 572, Nr 97, poz. 800, Nr 213, poz. 1650 i Nr 219, poz. 1706) - Kodeks Pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r.
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717 ). Tekst ujednolicony po zmianie z 14 listopada 2003 r. Dz. Ustaw Nr 213, poz. 2081 z 15 grudnia 2003 r. z póź. zmianami). Nowelizacja 21.IX. 2008 o zmianie – Kodeks Pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1460) oraz kolejnej ustawy a 06.XII.2008r. o zmianie ustawy – Kodeks Pracy oraz niektórych ustaw (Dz. U. z 2008r. Nr 237, poz. 1654) - EUROPEJSKA KONWENCJA z dnia 25 stycznia 1996 r. o wykonywaniu praw dzieci,
(Dz. U. z 2000 r. Nr 107, poz. 1128) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2003 r.
(Dz. U. Nr 11, poz. 114) w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
(Dz.U.2003 nr 6, poz..69). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
(Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416, z 2004 r. Nr 66, poz. 606, z 2005 r. Nr 10, poz. 75 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 222) - Ustawa z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych
(Dz. Ustaw z 2003 r. Nr. 15, poz. 148 z póź. zm.) - Aktu założycielskiego.
- Niniejszego statutu.
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE I PODSTAWA PRAWNA
§ 1
- Gminne Przedszkole zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w Biesiekierzu
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Urząd Gminy
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty w Szczecinie Delegatura w Koszalinie.
- Ustalona nazwa, używana przez Przedszkole brzmi:.
GMINNE PRZEDSZKOLE
W BIESIEKIERZU
§ 2
Przedszkole działa w oparciu o niżej wymienione przepisy, które określają cele i zdania działalności, dokonują podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi organami, a także regulują zasady współdziałania między nimi:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (Dz.U. nr 67 poz. 329 z 1996r. tekst jednolity), uaktualniona Dz.U. Nr 137, poz. 1304 z dnia 27 czerwca 2004 r.
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 118, poz. 1112 z 2003r.) z późniejszymi zmianami.
- Akty wykonawcze do Ustawy o Systemie Oświaty.
- Kodeks Pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (Tekst ujednolicony po zmianie z 14 listopada 2003 r. Dz. Ustaw Nr 213, poz. 2081 z 15 grudnia 2003 r.) oraz akty wykonawcze do tej ustawy ze zmianami.
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Terytorialnym (Dz.U. nr 13 z 1996r. tekst jednolity, z późniejszymi zmianami).
- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. nr 120 z 1991r. poz. 526 i 527).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2003 r. (Dz. U. Nr 11, poz. 114) w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz.U.2003 nr 6, poz..69).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 66 poz. 606) – zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
§ 3
Przedszkole używa pieczęci podłużnych o następującej treści:
GMINNE
PRZEDSZKOLE
w BIESIEKIERZU
76-039 BIESIEKIERZ tel. 094 3-180-251
NIP 499-02-13-090 Regon 330959388
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 4
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w zakresie wspomagania indywidualnego rozwoju wychowanka, opieki nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dzieci w oparciu o podstawy programowe.
- Realizując cele Przedszkole w szczególności:
- Utrzymuje bezpieczne i higieniczne warunki edukacji, wychowania i opieki.
- Wspomaga indywidualny rozwój dziecka.
- Tworzy warunki do wielostronnego, intensywnego uczestnictwa dzieci w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego świata.
- Organizuje różnorodne sytuacje wychowawczo – edukacyjne.
- Utrzymuje pro zdrowotne warunki wychowania i nauczania stosowne do możliwości psychofizycznych wychowanków.
- Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród dzieci oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.
- Tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające nabywaniu dojrzałości i gotowości podjęcia przez dziecko nauki w szkole.
- Kształtuje postawę patriotyczną, poprzez budzenie poczucia tożsamości narodowej i przynależności państwowej.
- Przedszkole organizuje dla dzieci zajęcia religii. Dzieci, których rodzice nie wyrażają zgody na uczestnictwo w zajęciach religii, mają zapewnioną opiekę wychowawczą.
§ 5
- Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez takie formy jak:
- zebrania ogólne rodziców
- zebrania grupowe
- konsultacje indywidualne nauczycieli z rodzicami i specjalistami
- udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych.
- Przedszkole może organizować w razie potrzeby dla rodziców indywidualne spotkania konsultacyjne z psychologiem, na terenie placówki przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Nauczyciele i rodzice wspomagając rozwój wychowanka podejmują współpracę z Poradnią w celu:
- korzystania ze specjalistycznych, bezpłatnych konsultacji dotyczących spraw dziecka
- poszerzania wiedzy psychologiczno–pedagogiczno–logopedycznej oraz doskonaleniu umiejętności wychowawczych
- uczestniczenia w grupach wsparcia sprzyjających samodoskonaleniu.
- Po konsultacji z nauczycielem, rodzice podejmują decyzję o skorzystaniu z pomocy specjalistów zatrudnionych w poradni.
- Po wyrażeniu przez rodziców zgody, nauczyciel zapoznaje się z opinią poradni, diagnozuje wyniki badań i zalecenia dotyczące indywidualizacji procesu rozwoju i wychowania dziecka i ustala postępowanie terapeutyczne.
- Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno- pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci.
- Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja rekrutacyjna lub dyrektor przedszkola, po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy:
- rozkład architektoniczny przedszkola jest właściwy do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego,
- istnieje możliwość zatrudnienia odpowiednich nauczycieli specjalistów.
- W przypadku nie ujawnienia, bądź nie udokumentowania przez rodziców faktu niepełnosprawności ich dziecka, które zostało przyjęte do przedszkola, na wniosek nauczycielki oddziału i Rady Pedagogicznej, dyrektor jest zobowiązany skierować dziecko do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej w celu wydania orzeczenia w sprawie:
- przyjęcia lub nie przyjęcia dziecka do przedszkola z podaniem uzasadnienia (wskazania lub przeciwwskazania do przebywania w typowej grupie przedszkolnej),
- wskazania potrzeby zorganizowania indywidualnego nauczania, szczególnie dzieciom 5-letnim w warunkach przedszkolnych.
- Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja rekrutacyjna lub dyrektor przedszkola, po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy:
§ 6
- Działalność wychowawczo–dydaktyczna organizowana jest zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, higieny pracy umysłowej oraz ze wskazówkami psychologii.
- Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu w przedszkolu.
- Wychowankowie przebywają codziennie na świeżym powietrzu – w zależności od warunków atmosferycznych oraz w pomieszczeniach wietrzonych i z dopływem świeżego powietrza.
- Nie organizuje się wycieczek, spacerów z wychowankami podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi oraz przy temperaturze –100C.
- Podczas wyjścia z wychowankami poza teren przedszkola zapewnia się jednego opiekuna na piętnaścioro dzieci.
- W wycieczkach turystyczno–krajoznawczych nie mogą brać udziału dzieci, w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- Nauczyciel w trakcie spacerów i wycieczek zobowiązany jest sprawdzić stan ilościowy wychowanków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
- W czasie prowadzenia zajęć z wychowania zdrowotnego należy zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydajności organizmu dzieci, dobierając ćwiczenia o odpowiednim zakresie trudności i intensywności.
- Ćwiczenia powinny być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych, przedszkole prowadzi wśród dzieci systematyczną pracę nad podstawową znajomością przepisów ruchu drogowego, poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego.
§ 7
- Zadania nauczyciela związane z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej polegają na:
- Tworzeniu miesięcznych planów pracy z dziećmi, które są zgodne z podstawą programową, dostosowane do grupy wiekowej dzieci oraz dostosowane do celów przedszkola.
- Uwzględnieniu w planach indywidualnej pracy z dzieckiem pogłębiania jego zainteresowań i możliwości zgodnie z jego potrzebami i aktywnością.
- Dostosowaniu metod pracy do możliwości dzieci a tematykę zajęć do ich zainteresowań
- Ocenianiu wysiłku dziecka włożonego w pracę bez względu na jej efekt
- Prowadzenie pracy wychowawczo–dydaktycznej poprzez zajęcia indywidualne, zespołowe i z całą grupą, różnorodne zabawy, stwarzanie odpowiednich warunków higieniczno– zdrowotnych, organizowaniu pobytu w ogrodzie przedszkolnym, spacerów i wycieczek.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość planowania i prowadzenia pracy wychowawczo– dydaktycznej przed dyrektorem przedszkola, rodzicami i samymi dziećmi.
- Zadania nauczyciela związane z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci to:
- Obserwacja zachowania dziecka w różnych sytuacjach.
- Zbieranie rzetelnej wiedzy o dziecku, gdyż tylko taka pozwala na dobranie trafnych metod, form i sposobów pracy
- Dyskretnie prowadzona obserwacja, nieingerująca w zachowanie dziecka
- Obserwacja dziecka w naturalnych warunkach i w miejscu, gdzie, na co dzień przebywa.
- Dokumentowanie obserwacji pedagogicznych jest obowiązkowe, natomiast sposób dokumentowania jest opracowany przez Radę Pedagogiczną.
- Dokumentacja służy jedynie nauczycielowi do bezpośredniej pracy z dzieckiem, może być też wykorzystana w trakcie rozmów z rodzicami.
§ 8
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią, zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecku.
- Pisemne upoważnienie złożone przez rodziców (opiekunów) powinno zawierać pełne dane, w tym numer i serię dowodu osobistego, osoby odbierającej.
- Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.
- Rodzice i opiekunowie odbierają dziecko bezpośrednio z sali. Moment przywitania się dziecka z rodzicem, opiekunem odbierającym je uważa się za moment przekazania opieki przez nauczyciela danej osobie.
- Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić, kto odebrał dziecko, osobiście lub za pośrednictwem woźnej oddziałowej.
- Z szatni do sali zabaw dziecko może być odprowadzone przez rodziców lub woźną oddziałową.
- W drodze do i z Przedszkola odpowiedzialność za dziecko ponoszą osoby, które je przyprowadzają i odbierają
- W przypadku, gdy nauczyciel zajmuje się nieodebranym dzieckiem po godzinach pracy, może nastąpić wszczęcie procedury prawnej oraz poinformowany zostanie najbliższy Komisariat Policji.
§ 9
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę stosując w szczególności następujące zasady:
- Każda grupa powierzona jest opiece jednej, dwóch lub trzech nauczycielek pracujących w układzie godzin podanych w arkuszu organizacyjnym,
- W trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczyciela oraz dodatkowo na każde 15 dzieci jedna osoba dorosła (drugi nauczyciel, woźna oddziałowa, rodzic lub inny kompetentny pracownik przedszkola),
- Wyjazd zorganizowanej grupy na wycieczkę musi być zgłoszony przez kierownika na druku „Karta wycieczki”,
- Rodzic musi wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczce. Dopuszcza się wprowadzenie druku „zgoda rodzica na uczestnictwo dziecka w wycieczkach, spacerach i innych wyjściach poza teren przedszkola w roku szkolnym” – podpisanego przez rodzica na pierwszym (organizacyjnym) spotkaniu,
- Za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy, zabawek i sprzętu znajdującego się w sali zabaw odpowiada nauczyciel, któremu powierzono oddział,
- Nauczyciel nie odpowiada za wartościową biżuterię noszoną przez dzieci.
- W czasie zajęć dodatkowych typu: języki obce, gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna, logopedia itp. opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca te zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci. Jest ona odpowiedzialna również za odbieranie i przyprowadzanie dzieci do nauczyciela sprawującego opiekę nad grupą, do której należą
- Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia dzieci i pracowników Przedszkola.
- W Przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich wyjątkiem jest zagrożenie życia dziecka.
- W sytuacjach nagłego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka wzywane jest pogotowie. Jednocześnie o zdarzeniu informowani są rodzice.
- W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia się o tym rodziców lub opiekunów. Mają oni obowiązek odebrać dziecko z przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną.
- W Przedszkolu żaden z pracowników nie może podawać dzieciom żadnych leków. Wyjątkową sytuację stanowi wzrastająca temperatura ciała dziecka i brak kontaktu z rodzicami. W takich okolicznościach można podać dziecku ogólnie stosowane leki na obniżenie temperatury.
- W innych uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców (prawnych opiekunów) pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.
- Nauczyciel, lub inny pracownik przedszkola, który zauważył lub dowiedział się o wypadku, jakiemu uległ przedszkolak, jest zobowiązany udzielić niezwłocznie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku i natychmiast wezwać pomoc lekarską. Następnie zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola, rodziców lub prawnych opiekunów dziecka i zabezpieczyć miejsce wypadku.
- W przypadku podejrzenia o zatrucie pokarmowe lub chorobę zakaźną na terenie przedszkola, dyrektor zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwego inspektora sanitarnego.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 10
Organami przedszkola są:
I. Dyrektor przedszkola.
II. Rada Pedagogiczna.
III. Rada Rodziców.
§ 11
I. DYREKTOR PRZEDSZKOLA
- Przedszkolem kieruje i reprezentuje je na zewnątrz Dyrektor Przedszkola, powoływany w drodze konkursu.
- Dyrektor Przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
- Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- Kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz
- Sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny nauczycieli
- Stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego wychowanków poprzez aktywne działanie pro zdrowotne
- Zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce
- Jest zobowiązany do organizowania dla pracowników placówki różnych form szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zapoznawania ich na bieżąco z nowymi przepisami, instrukcjami i wytycznymi w tym zakresie
- Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach ich kompetencji
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i jest odpowiedzialny za ich prawidłowe wykorzystanie
- Organizuje obsługę administracją, finansową i gospodarczą Przedszkola
- Współpracuje z pozostałymi organami przedszkola oraz instytucjami i organizacjami wspomagającymi działalność placówki
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Decyzji Dyrektora wymagają w szczególności następujące sprawy:
- Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz pracowników przedszkola
- Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola
- Skreślanie z listy wychowanka w przypadkach określonych w Statucie Przedszkola; skreślenie z listy następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
- W wykonaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz wszystkimi rodzicami.
- Dyrektor placówki przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski, wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
- Społeczny Zastępca Dyrektora Przedszkola wybierany jest na dany rok szkolny spośród grona pedagogicznego, na zebraniu całego personelu, zorganizowanym przed rozpoczęciem roku szkolnego.
- Jest to funkcja pełniona społecznie.
- Społeczny Zastępca Dyrektora pełni obowiązki kierownicze każdorazowo w czasie nieobecności Dyrektora.
§ 12
II. RADA PEDAGOGICZNA
- Rada Pedagogiczna jest kolegialną radą przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia dzieci.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek członków rady.
- Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonymi programami, planami, regulaminami i terminarzem.
- Rada obraduje na zebraniach plenarnych, które mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego lub 1/3 członków Rady. Posiedzenia Rady zwołuje Dyrektor.
- Zebrania Rady odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, w jego połowie i na zakończenie. Pozostałe spotkania odbywają się zgodnie z terminarzem i bieżącymi potrzebami placówki.
- Termin posiedzenia Rady Pedagogicznej powinien być podany w miarę możliwości z tygodniowym wyprzedzeniem.
- W zawiadomieniu o posiedzeniu Rady Dyrektora powinien podać proponowany porządek obrad.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- Zatwierdzenie statutu przedszkola
- Zatwierdzenie programów pracy przedszkola
- Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
- Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zgodnego z organizacją i planem rozwoju placówki
- Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków
- Opiniowanie tygodniowego planu pracy
- Opiniowanie planu finansowego
- Opiniowanie wniosków dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
- Opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych zajęć opiekuńczo –wychowawczo – dydaktycznych.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany i przedstawia do zaopiniowania Radzie Rodziców.
- Członkowie Rady mają prawo:
- Do zgłaszania wniosków mających służyć podnoszeniu jakości pracy Przedszkola
- Wniesienia punktu do porządku obrad rady
- Pełnej informacji z zakresu zarządzania i gospodarki finansowej Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie Dyrektora.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników przedszkola.
- Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci, rodziców i pracowników przedszkola.
- Podstawowym dokumentem działania Rady Pedagogicznej jest książka protokołów, która może być udostępniana tylko na terenie placówki – do wglądu wszystkim członkom rady, wyznaczonym przedstawicielom organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Innym osobom księga może być udostępniona po podjęciu stosownej uchwały przez radę.
- Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzany w terminie 7 dni i wpisywany do księgi protokołów
- Protokół zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant wyznaczony na pierwszym w danym roku szkolnym posiedzeniu rady przez przewodniczącego, przy aprobacie rady.
- Członkowie rady są zobowiązani w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu.
§ 13
III. RADA RODZICÓW
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
- Rada Rodziców jest społecznie działającym organem na rzecz Przedszkola.
- Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem.
- Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzprzedszkolną, której celem jest:
- Zapewnienie współpracy rodziców z przedszkolem w doskonaleniu pracy opiekuńczo – wychowawczo-dydaktycznej,
- Prezentowanie wobec Dyrektora oraz władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach przedszkola
- Współdziałanie z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców z pracą opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczną i wynikającymi z niej zadaniami dla rodziców
- Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału i realizacji procesu opiekuńczo –wychowawczo – dydaktycznego oraz udzielanie pomocy materialnej na rzecz przedszkola.
- Jeżeli uchwały i inne decyzje rady są sprzeczne z obowiązującym prawem lub interesem placówki – dyrektor zawiesza ich wykonanie.
- Członkowie niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez ogół rodziców na zebraniu ogólnym.
- Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych.
- Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem przedszkola ma możliwość wyrażania opinii na temat doboru nauczyciela w oddziale.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Środki, o których mowa w pkt 11 są przechowywane na wydzielonym rachunku bankowym. Zasady ich wydatkowania określa regulamin Rady Rodziców.
- Działalnością Rady Rodziców kieruje Prezydium Rady Rodziców, powoływane na zasadach określonych w regulaminie.
- Prezydium liczy, co najmniej 3 osoby.
- Kadencja Rady Rodziców trwa 3 lata. Nowi członkowie wybierani są zgodnie z uchwalanym regulaminem.
- Rady Rodziców:
- Uchwala swój regulamin działania
- Opiniuje Statut Przedszkola
- Opiniuje Program Rozwoju Przedszkola
- Ma prawo do wyrażania opinii na temat pracy nauczycieli oraz funkcjonowania placówki do organu sprawującego nadzór nad przedszkolem.
- Zebrania Rady Rodziców winny być protokołowane.
§ 14
- Organy przedszkola zobowiązane są do bieżącej wymiany informacji między sobą o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
- Rodzice, nauczyciele przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
- Podstawowe formy współdziałania to:
- Zebrania ogólne rodziców organizowane dwa razy w ciągu roku szkolnego
- Zebrania grupowe
- Konsultacje indywidualne nauczycieli z rodzicami i specjalistami
- Udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych
- Udział rodziców w zajęciach otwartych
- Udział Dyrektora przedszkola lub innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej na posiedzeniu Rady Rodziców
- Udział przewodniczącego lub członka Rady Rodziców w posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
- Rodzice mają prawo do:
- Znajomości zadań wynikających z planu rocznego przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale
- Uzyskania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania i rozwoju
- Wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny oraz innym organom przedszkola opinii na temat funkcjonowania placówki
- Zwrotu nadpłaty z tytułu opłaty za wyżywienie za każdy zgłoszony dzień nieobecności dziecka w przedszkolu
- Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
- Organy przedszkola są obowiązane do należnego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków; w tym celu udzielają niezbędnych wyjaśnień i wskazówek
- W razie sporów organ nadrzędny zobowiązany jest umożliwić stronom wypowiedzenie się, co do zebranych materiałów i dowodów oraz stawianych żądań
- W razie sporów, organy powołane do wydawania decyzji powinny działać szybko i wnikliwie, posługując się możliwie najprostszymi środkami
- Spory, które nie wymagają dowodów powinny być załatwiane niezwłocznie,
- W razie niemożliwości załatwienia sprawy bezpośrednio między stronami, należy ją skierować do organów nadrzędnych (w stosunku do nauczycieli – dyrektor przedszkola; w stosunku do dyrektora – organ sprawujący nadzór nad przedszkolem lub organ prowadzący przedszkole; w stosunku do Rady Rodziców – dyrektor, przewodniczący Rady Rodziców, Rada Pedagogiczna).
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 15
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych z organem prowadzącym.
- Zmianę organizacji pracy przedszkola przewiduje się w okresie przerw świątecznych, ferii oraz wakacji, a dotyczy to:
- Zmniejszenia liczby oddziałów w przypadku 50% absencji dzieci w oddziałach
- Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo – gospodarczych.
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji Przedszkola, opracowany przez Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną najpóźniej do 30 maja.
- Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników łącznie z ilością stanowisk kierowniczych,
- ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzących,
- terminy przerw w pracy przedszkola
- Wszelkie zmiany w organizacji przedszkola Dyrektor reguluje aneksem do Arkusza Organizacyjnego Przedszkola, który zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
- Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się dnia 1 września, a kończy 31 sierpnia.
§ 16
- Przedszkole czynne jest od 6.30 do 16.00 tj. 9,50 godzin (w tym czas przeznaczony na realizację podstaw programowych wychowania przedszkolnego nie krócej niż 5 godzin) od poniedziałku do piątku.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska i w porozumieniu z Kuratorium Oświaty, na wniosek Dyrektora i Rady Rodziców.
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są z organem prowadzącym na wniosek dyrektora w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną i zatwierdzone są w arkuszu organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
- Formy korzystania z posiłków i opłaty z tym związane reguluje organ prowadzący przedszkole.
- Rodzice lub opiekunowie uiszczą na konto Urzędu Gminy w Biesiekierzu opłatę stałą.
- 6. Opłaty przyjmowane są co poniedziałek przez Panią intendent lub wpłacane na konto Przedszkola.
§ 17
- Każdy oddział jest powierzany opiece jednego nauczyciela, a w przypadku oddziału pracującego powyżej 5 godzin - dwóch nauczycieli.
- Tygodniowy wymiar godzin, w tym pedagogicznych zgodny z art. 42 ust. 3 ustawy dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela jest następujący:
- Nauczyciele pracujących z grupami dzieci 3,4,5-letnimi – 25 godzin tygodniowo
§ 18
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W przedszkolu są 2 oddziały dziecięce.
- Oddziały przedszkolne zlokalizowane są w jednym budynku.
§ 19
- Praca wychowawczo–dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie Podstawy Programowej.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 20
- Organizację pracy przedszkola określa Ramowy Rozkład Dnia ustalony przez Radę Pedagogiczną z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań Rodziców (prawnych opiekunów dziecka):
- Godziny ranne – schodzenie się dzieci:
- różne sytuacje edukacyjno–wychowawcze organizowane przez dzieci, organizowane lub inspirowane przez nauczyciela o charakterze indywidualnym lub w małych zespołach, ze szczególnym uwzględnieniem kącików zainteresowań,
- ćwiczenia poranne,
- Godziny dopołudniowe:
- zajęcia edukacyjno–wychowawcze organizowane, kierowane lub inspirowane przez nauczyciela z różnymi formami aktywności dzieci, z czasem uwzględniające propozycje dzieci,
- spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie przedszkolnym,
- zajęcia dodatkowe,
- Godziny wczesne popołudniowe:
- zajęcia o charakterze relaksującym,
- leżakowanie (dla dzieci młodszych),
- kontynuacja niektórych zadań podjętych w czasie zajęć przedpołudniowych,
- 2.4. Godziny popołudniowe – rozchodzenie się dzieci:
- - wspólne zabawy ruchowe, zabawy ze śpiewem, itp.,
- - praca indywidualna z dziećmi z uwzględnieniem działań profilaktycznych, stymulujących, kompensacyjnych i korekcyjnych,
- - swobodna działalność dzieci,
- - zajęcia dodatkowe.
- Godziny ranne – schodzenie się dzieci:
- Nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem przedszkolnym, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, uwzględniając potrzeby rozwojowe dziecka i zainteresowania oraz specyfikę pracy tego oddziału.
§ 21
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia:
- sale zajęć z wyposażeniem
- ogród – z wyposażeniem stałym
- szatnie dziecięce
- kuchnię i zaplecze kuchenne z wyposażeniem
- pomieszczenia administracyjno–gospodarcze.
- 2. W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura co najmniej +18 0C.
§ 22
- Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, religii oraz innych
- Zajęcia te organizowane są w przedszkolu na wniosek rodziców. Uczestnictwo dziecka w zajęciach uzależnione jest od zgody rodziców.
- Czas zajęć prowadzonych dodatkowo, wynosi:
- Z dziećmi w wieku 3-4 lata – około 20 minut
- Z dziećmi w wieku 5 lat - około 25 minut
- Terminy zajęć dodatkowych oraz wysokości opłat podawane są do wiadomości rodziców na pierwszym spotkaniu inaugurującym rok szkolny.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe posiadają wymagane kwalifikacje i specjalistyczne przygotowanie.
- Zajęcia odbywają się w wydzielonych pomieszczeniach oraz według następujących ogólnych zasad:
- Na gimnastykę korekcyjną uczęszczają dzieci przebadane przez lekarza specjalistę i posiadające od niego skierowanie
- Nauczyciele zajęć dodatkowych odbierają dzieci z grupy, a po skończeniu zajęć zobowiązani są do osobistego przekazania ich nauczycielowi grupy,
- Nauczyciel prowadzący zajęcia dodatkowe odpowiada za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 23
- W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli oraz pracowników administracji oraz innych pracowników.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 24
Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków.
- Do obowiązków nauczyciela należy:
- Rzetelna realizacja zadań statutowych,
- Rzetelna realizacja zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną,
- Wspieranie każdego wychowanka w jego rozwoju, dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego
- Kształcenie i wychowanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
- Dbanie o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich
- Współpraca z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
- Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków
- Codzienne sumienne przygotowanie się do pracy z dziećmi
- Prowadzenie dokumentacji zgodnie z określonymi przepisami
- Doskonalenie swoich kwalifikacji zawodowych
- Współtworzenie dobrej atmosfery pracy na Przedszkolu,
- Przestrzeganie podstawowych zasad BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy,
- Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dążenie do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
- Wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej,
- W pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciel współpracuje z psychologiem, pedagogiem oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,
- Otaczanie indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowanie metody i formy pracy do jego możliwości,
- Utrzymywanie stałego kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udzielanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Planowanie i realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.
- Prowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzający naukę w klasie I Szkoły Podstawowej
- Do obowiązków nauczyciela religii należy:
- Realizowanie programu zatwierdzonego poprzez właściwe władze kościelne,
- Kształtowanie osobowości dziecka respektując chrześcijański system wartości.
§ 25
- Do obowiązków woźnej oddziałowej należy:
- Utrzymanie czystości i porządku w powierzonych jej pomieszczeniach
- Przestrzeganie postanowień Regulaminu Pracy, przepisów BHP i ppoż.
- Utrzymanie w czystości i sprawności zabawki oraz odkażanie ich w miarę potrzeb
- Pełnienie dyżuru w szatni podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci
- Pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych
- Wykonywanie poleceń nauczycielki i pomoc w pracy z dziećmi
- Wspólnie z nauczycielką dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci
- Zobowiązana jest do taktownego, kulturalnego stosunku wobec dzieci, rodziców i współpracowników
- Wspólnie z innymi pracownikami przedszkola dba o przyjazną atmosferę w pracy
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora.
ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 26
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 -5-ciu lat.
- W uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko młodsze, które nie ukończyło 3-go roku życia. Dziecko takie przyjęte jest na okres próbny i powinno wykazywać minimum samodzielności oraz komunikować swoje potrzeby fizjologiczne.
- Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
§ 27
- Liczba miejsc w przedszkolu ustalona przez organ prowadzący placówkę wynosi 50.
- Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka do Gminnego Przedszkola Gminnego w Biesiekierzu”.
- Zapisy dzieci do przedszkola odbywają się według następującego harmonogramu:
- od 15 marca-28 kwietnia – wydawanie i przyjmowanie od rodziców wypełnionych „Kart zgłoszeń dziecka”
- od 30 kwietnia do 15 maja – kwalifikowanie dzieci do Przedszkola na najbliższy rok szkolny przez Dyrektora
- od 16-30 maja – Dyrektor wywiesza w miejscu dostępnym dla zainteresowanych, imienne listy dzieci przyjętych oraz informację dla rodziców dzieci nieprzyjętych, do kogo i w jakim terminie mogą składać podania o ponowne rozpatrzenie sprawy.
§28
- Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Zasady rekrutacji dzieci do przedszkola uzależnione są od ilości podań o przyjęcie oraz potrzeb środowiska.
- W przypadku, gdy liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci jest mniejsza od ilości miejsc, Dyrektor przedszkola może odstąpić od powołania Komisji Kwalifikacyjnej.
- W przypadku większej ilości podań niż miejsc w przedszkolu rekrutacji dokonuje powołana przez Dyrektora Komisja Rekrutacyjna.
- W skład Komisji Rekrutacyjnej wchodzą:
- Dyrektor Przedszkola,
- przedstawiciel Rady Pedagogicznej,
- przedstawiciel Rady Rodziców,
- przedstawiciel organizacji lokalnych
- Komisji przewodniczy Dyrektor.
- Do Przedszkola w pierwszej kolejności będą przyjmowane:
- Dzieci pięcioletnie mieszkające na terenie gminy Biesiekierza, którym gmina ma obowiązek zapewnić miejsce w przedszkolu,
- Dzieci rodziców pracujących,
- Dzieci z rodzin wielodzietnych,
- Dzieci z rodzin zastępczych,
- Dzieci rodziców samotnych,
- Dzieci już uczęszczające do naszego przedszkola,
- Rodzeństwo dzieci już uczęszczających.
- Odwołanie dotyczące rekrutacji dzieci, kieruje się do Dyrektora, w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o nie przyjęciu dziecka.
- Przez cały rok szkolny przyjęć do przedszkola dokonuje Dyrektor.
§29
- Dyrektor może skreślić z listy wychowanków w przypadku, gdy:
- Dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 1 miesiąca, a rodzice nie zgłoszą przyczyny nieobecności
- Rodzice zalegają z odpłatnością za Przedszkole przez okres 2 miesięcy
- Jeżeli rodzice nie współpracują z Przedszkolem, poradniami specjalistycznymi, a dziecko zagraża własnemu bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu innych dzieci
- Gdy dziecko jest nosicielem choroby, a rodzice nie dostarczają zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do przebywania w Przedszkolu
- Gdy dziecko nie zgłosiło się do Przedszkola w nowym roku szkolnym od 15 września
- Jeżeli Rodzice systematycznie nie przestrzegają postanowień Statutu Przedszkola
- Skreślenie dziecka z listy wychowanków następuje uchwałą Rady Pedagogicznej na wniosek Dyrektora.
- Uchwałę doręcza się rodzicom dziecka.
§ 30
- Przedszkole zapewnia swoim wychowankom wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w szczególności do:
- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo–wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Wyrażania swoich uczuć i myśli.
- Do nauki przez zabawę i bycie sobą.
- Opieki i ochrony.
- 2. Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:
- Godności i nietykalności osobistej
- Wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania
- Akceptacji takim, jakie ono jest
- Warunków sprzyjających jego rozwojowi
- Indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu
- Ochrony zdrowia
- Nienaruszalności cielesnej
- Korzystania z dóbr kulturalnych
- Poszanowania własności
- Znajomości swoich praw
- Spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje
- Aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
- Aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- Posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić
- Spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi
- Badania i eksperymentowania
- Doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)
- Różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia
- Snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz”
- Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb
- Zdrowego jedzenia
- Ochrony zdrowia
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej
- Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Opłaty z tytułu ubezpieczenia uiszczają rodzice (opiekunowie) we wrześniu, na początku roku szkolnego.
§ 31
- W przedszkolu dziecko jest traktowane z troską i życzliwością, a stosowanie kar nie może naruszać godności osobistej dziecka.
- Przedszkole zapewnia dziecku opiekę, wychowanie i nauczanie w warunkach akceptacji i bezpieczeństwa.
- Każdy z wychowanków ma zapewnioną nietykalność.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono być pozostawione bez opieki osoby dorosłej.
- Każde dziecko jest traktowane indywidualnie.
ROZDZIAŁ VII
RODZICE
§ 32
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- Przestrzeganie niniejszego statutu
- Zaopatrzenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory
- Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji
- Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo
- Przestrzeganie godzin pracy przedszkola
- Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu
- Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
- Przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola
- Wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno–wychowawczym, uczestniczyć w zebraniach rodziców, utrzymywać stały kontakt z nauczycielem bądź dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.
- W przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola przez rodziców lub osoby upoważnione nauczyciel zobowiązany jest powiadomić o fakcie dyrektora oraz podjąć odpowiednie działania.
§ 33
- Rodzice maja prawo:
- Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danym oddziale
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka
- Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola
- Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa tj. Radę Rodziców
- Decydować o liczbie godzin pobytu dziecka w przedszkolu
- Uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno–wychowawczych
- Znać jadłospis na dany dzień
- Proponować charakter zajęć dodatkowych.
- Rodzice i nauczyciele są zobowiązani współpracować i współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego skutecznego rozwoju.
§ 34
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu wg potrzeb na wniosek Dyrektora, Rady Rodziców lub nauczycieli jednak nie mniej niż dwa razy w roku.
§ 35
- Formy współpracy przedszkola i rodziców to:
- Konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem, dyrektorem
- Zebrania ogólne i grupowe
- Kąciki dla rodziców
- Zajęcia otwarte
- Wspólne uroczystości i imprezy – festyny
- Inne formy zaproponowane przez rodziców lub Radę Pedagogiczną.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ
§ 36
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej określa ustawa z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).
§ 37
- Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Dotację na działalność opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną udziela Urząd Gminy w Biesiekierzu.
- Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne wykraczające poza minimum programowe, opłacane są przez rodziców.
- Opłaty za świadczenia prowadzone przez Przedszkole ustalane są uchwałą Rady Gminy w Biesiekierzu.
- Koszt wyżywienia dzieci oraz koszty prowadzenia zajęć wykraczających poza podstawę programową ponoszą rodzice.
- Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia ustala organ prowadzący.
§ 38
- W Przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 1,2 lub3 posiłków:
- W ustalaniu jadłospisu przedszkole kieruje się zasadami zdrowego żywienia i normami określającymi zapotrzebowanie dzieci na różne produkty.
- W przypadku zgłoszonej nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzicom przysługuje zwrot wpłaty za wyżywienie.
§ 39
- Z wyżywienia mogą także korzystać pracownicy Przedszkola wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.
§ 40
- Prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej odbywa się zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
- Zasady gospodarki finansowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 41
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi przedszkola.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 42
- Tekst statutu udostępniany jest przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz, na wniosek zainteresowanych przez Dyrektora.
§ 43
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z Zarządzeniem MEN Nr 27 dnia 15 listopada 1991r. (Dz. U. MEN nr 7 póz. 33) z późn. zmianami, oraz prowadzi akta osobowe pracowników zgodnie z Rozporządzeniem MPiPS z dnia 28 maja 1996r. (Dz. U. Nr 62, poz. 286).
§ 44
- Uchwalenie Statutu Przedszkola i dokonywanie nowelizacji następuje w drodze uchwały przez Radę Pedagogiczną.
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Statut przedszkola wchodzi w życie na podstawie:
Uchwały Rady Pedagogicznej Nr 1/2009-10 z dnia 26 lutego 2010 roku
Przewodnicząca Rady Pedagogicznej
Dyrektor Przedszkola
Publikacja dnia: 24.01.2011
Dokument z dnia: 23.01.2011
Dokument oglądany razy: 3 136